ثبتنام در بورس کالا
بت نام در بورس کالا چگونه است؟ برای ثبت نام در بورس کالای ایران به چه مدارکی نیاز است؟ چه افرادی میتوانند در بورس کالا ثبتنام کنند؟ بورس کالای ایران در سالیان اخیر با رشدی چشمگیر به یک بازار برای خرید و فروش انواع کالا و قراردادهای مختلف کالایی تبدیل شده است، با ما همراه باشید تا با نحوه ثبت نام در بورس کالا آشنا شویم.
سامانه ثبت نام در بورس کالا
مشتریان حقیقی کارگزاری رابین که قصد دریافت کد معاملاتی بورس کالا را دارند در گام اول باید در سامانه سجام ثبتنام و احراز هویت نمایند، پس از اتمام ثبتنام در سامانه سجام میتوانید برای دریافت کد بورس کالا بهصورت آنلاین اقدام فرمایید.
در گام اول ثبت نام در بورس کالای ایران، ابتدا باید وارد سامانه بورس کالای کارگزاری رابین به آدرس Modaber.Ebgo.ir شده و روی قسمت اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک نمایید.

پس از کلیک برروی اخذ کد آنلاین وارد مرحلهی دوم میشویم، در این قسمت شما باید کد ملی و شماره موبایل خود را وارد و سپس کدی که از سمت سپردهگذاری مرکزی بهشماره موبایل ثبتشده در سامانه سجام، ارسال میشود را تایید کنید، لازم بهذکر است اگر نیاز دارید تا اطلاعات سجامی شما بهروز شود، تیک این قسمت را بزنید درغیر این صورت گزینه ادامه را بزنید.

تایید اطلاعات فردی و بانکی
پس از وارد کردن اطلاعات و تایید شماره موبایل به اولین قسمت فرآیند ثبت نام و دریافت کد، وارد میشویم، در این قسمت اطلاعات شخصی شما که در سامانه سجام وارد نمودهاید را به شما نمایش میدهد، درصورت صحیح بودن به مرحله بعد و درصورت ناصحیح بودن اطلاعات لطفا اطلاعات سجامی خود را بهروز نمایید.

پس از تایید اطلاعات فردی در مرحله قبل، حال باید اطلاعات مکانی که شامل آدرس محل سکونت و محل کار میباشد را نیز تایید کنید.

پس از تایید اطلاعات مکانی در مرحله پنجم، اطلاعات شغلی خود را تایید کنید.

حساب وکالتی
در مرحله ششم ثبتنام آنلاین بورس کالا شما باید یک شماره حساب بانکی را بهعنوان حساب وکالتی تعریف کنید، حساب وکالتی حسابی است که شما به کارگزاری رابین وکالت میدهید تا برای خرید و فروش در بورس کالا، از حساب شما برداشت نماید. در این قسمت لیست حسابهای تعریف شده در سجام را مشاهده میکنید، با زدن گزینهی انتخاب برای تبدیل به حساب وکالتی و موافقت با قوانین شما در گام آخر معرفینامه تبدیل این حساب به حساب وکالتی را دریافت خواهید کرد.در مرحلهی هفتم شما میتوانید، شماره حساب سجامی خود را تایید یا ویرایش کنید، لازم به ذکر است اگر شما دارای حساب وکالتی هستید در این مرحله تیک انتخاب برای حساب وکالتی را نزنید، پس از اتمام ثبتنام شما میتوانید حسابی که از قبل وکالتی کردهاید را به کارگزاری معرفی کنید.

بارگذاری مدارک
مرحلهی هفتم مرحلهی بارگذاری اسناد و مدارک شخصی است، شما باید در این مرحله تصویر نمونه امضا، تصاویر صفحات شناسنامه، تصویر رو و پشت کارت ملی را بارگذاری کنید، دقت فرمایید که تنها بارگذاری نمونه امضا الزامی است و سایر موارد شامل تصاویر شناسنامه، کارت ملی، مدارک مربوط به سامانه امور مالیاتی و مدرک مربوط به سامانه جامع انبارها باتوجه به نوع کالای مورد مبادله الزامی یا غیر الزامی میشود.
برای متوجه شدن از اینکه چه مدرکی برحسب کالایی که قصد دارید در بورس کالا بخرید، نیاز است بهتر است با کارشناسان بورس کالای کارگزاری رابین تماس بگیرید، بهعنوان مثال برای خرید خودرو در بورس کالا تنها بارگذاری نمونه امضا کافی است یا برای خرید سیمان و میلگرد در بورس کالا نیاز به تمامی مدارک میباشد.

انتخاب بازار
در مرحله مانده به آخر متقاضی برای دریافت کد بورس کالا باید با تمامی قوانین درج شده موافقت نماید، لازم به ذکر است شما در این مرحله میتوانید نوع کد بورس کالای خود را انتخاب نمایید، بهصورت پیشفرض هر دو بازار فیزیکی و مشتقه انتخاب شده است و این بدان معناست که برای هر 2 بازار برای شما کد بورسی تعریف خواهد شد. علاوه بر این شما میتوانید کد بورس کالا یا نام معرف خود را در کادر انتهایی وارد کنید، وارد کردن این مورد اختیاری است. دقت فرمایید اگر شما متقاضی خرید خودرو در بورس کالا هستید تیک گزینهی بازارهای مالی را نزنید! اگر در مورد اینکه برای خرید کدام محصول نیاز به کدام کد بورس کالا است، با کارشناسان بورس کالای کارگزاری رابین مشورت نمایید.

دریافت معرفینامه
در مرحله نهایی شما باید وکالتنامهای را برای وکالتی کردن حساب خود، دریافت کنید، لازم به ذکر است که معرفینامه بازار فیزیکی با معرفینامه بازار مالی (مشتقه و آتی) متفاوت است. با انتخاب بانک موردنظر برای هر بازار شما فایل معرفینامه را دریافت خواهید کرد.
برخی از بانکها مانند بانک تجارت و کشاورزی، فرآیند وکالتی کردن حساب را آنلاین و بهصورت غیرحضوری ارائه کردهاند، با انتخاب بانک موردنظر (بانکی که حساب آن را برای تبدیل به حساب وکالتی انتخاب کردهاید) یا بهصورت آنلاین و یا با دریافت معرفینامه و مراجعه به بانک حساب خود را وکالتی کنید.
برای آن دسته از بانکهایی که فرآیند وکالتی کردن حساب به صورت مراجعه به شعبه است شما باید پس از دریافت وکالتنامه، ابتدا آن را بهصورت صحیح پر و سپس به بانک مراجعه کنید. دقت فرمایید که اطلاعات وارد شده در وکالتنامه باید با اطلاعاتی که در سامانه ثبتنام بورس کالا درج کردهاید همخوانی داشته باشد. دقت کنید که حساب وکالتی برای بازار فیزیکی بورس کالا و حساب در اختیار مربوط به بازار مالی بورس کالا است و درصورتی که شما متقاضی فعالیت در هر دو بازار هستید باید حداقل یک حساب وکالتی و یک حساب در اختیار داشته باشید. به منظور راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان بورس کالای ما در تماس باشید.

اعلام حساب وکالتی / اختیار به کارگزار
پس از گذراندن مراحل ثبتنام و دریافت وکالتنامه و وکالتی کردن (یا افتتاح حساب در اختیار برای بازار مالی) حساب خود، شما باید شماره حساب را به کارگزار خود اطلاع دهید. برای اعلام شماره حساب به کارگزاری رابین ابتدا وارد لینک زیر شده و با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خود و تایید کد ارسالی از سمت کارگزاری وارد پنل اعلام شماره حساب خواهید شد و در پنل اعلام شماره حساب، شما باید گزینه افزودن را بزنید.

در پنل اعلام شماره حساب به کارگزار، گزینه افزودن را زده و اطلاعات حساب خود را کامل کنید، دقت فرمایید که برای هر بازار شما باید یک حساب تعریف کنید، برای مثال اگر شما متقاضی خرید خودرو هستید، باید یک حساب وکالتی برای بازار فیزیکی اضافه کنید.

پس از افزودن حساب و تایید نهایی، کارگزاری با بررسی مدارک و شماره حساب اعلامی، نام کاربری و رمز عبور سامانه بورس کالا را برای شما ارسال خواهد کرد.